Dah 14 tahun

Ehem. Assalamualaikum. Harini tak miss salam. Asyik lupa je macam previous posts. So harini nak share sikit pasal seseorang. Eh tak. Dua orang, yang istimewa dan tak pernah terlintas dalam fikiran untuk kehilangan mereka berdua ni. Adik adik aku.

Harini birthday mereka. Ya. 18 Julai 2002 mereka dilahirkan ke dunia yang fana ini sebagai sepasang kembar yang amat dinanti nantikan seluruh ahli keluarga. Sebelah mak mahupun sebelah bapa. Sepasang, yakni lelaki dan perempuan. Melengkapkan 6 tahun kehidupan solo aku tanpa abang, tanpa kakak, tanpa adik. Tahun ke-7 kehidupan di bumi ini aku didatangi dua adik serentak. Aih cemana boleh keluar dua orang pulak ni. Pelik!

Begitulah kuasa Tuhan. Kalau tak silap, dulu aku doa mintak sorang adik lelaki je. Tup tup dapat dua. Ada adik perempuan sekali pulak tu. Aneh gila aku rasa masa tu. Baru darjah 1 kan masa tu. Awalnya memang aku menentang teruk gila bila abah bagitau dalam perut (rahim lah kan. Dulu mana tau rahim tu apa) mama ada baby kembar. Aku punya protes tu bukan kepalang lah sebab zaman tu gempar kisah Ahmad dengan Muhammad yang kembar siam tu. Mana boleh terima adik aku nanti melekat kat badan macam tu! Serius masa tu aku mengamuk dekat mama suruh buang baby tu sebab aku takmau jaga adik macam tu. Siap suruh abah mama bagi adik aku tu dekat orang lain. Semuanya sebab takut. Takut dengan kewujudan mereka dan takut dengan keadaan mereka nanti. Lagipun aku ni dah biasa termanja dibelai selalu oleh mak bapak. Makanya bila nak beradik tu haaa macam macam lah perangai naik tocang aku keluar. Bila teringat apa aku cakap dulu, nauzubillahiminzalik! Budak budak lagi kan. Tapi Ahmad dan Muhammad dah selamat dipisahkan dulu. Kuasa Tuhan kan. Tak siapa boleh jangka.

Dan ada lagi sebab kenapa aku taknak adik aku masa tu. Sebabnya aku nak adik lelaki je. Tak main lah adik perempuan. Apa barang? Takmau lah share bedak, share baju, share losyen, share sikat lah, hairband lah sepit rambut bagai lah dengan adik perempuan! Tu aku bagitau abah dengan mama dulu. Ye. Dulu aku tunggal. Semua barang parents aku beli, semua untuk aku. Semua aku punya. Mana boleh kongsi! (Jeling jeling je) itu semua aku yang punya. Ha ha ha. Tapi sekarang ni bukan main lagi, apa yang aku taknak tu memang menjadi realiti dan tambah lagi, tumbesaran adik perempuan aku yang rapid tu menyebabkan saiz badan dia jadi 'ter'besar dari aku makanya aku dapatlah pakai baju dia jugak. Bajumu, bajuku jua dik. Peace ✌🏻️

Oh ye. Aku tak bagitau lagi kenapa aku nak adik lelaki kan? Salah satu sebabnya sebab takmau kongsi barang perempuan lah yang pasti. Dan sebab lainnya, sebab dulu aku fikir boleh main tembak tembak sama sama. Boleh main panjat panjat dan main lumba basikal sama sama. (All the boys thing lah senang cerita) Bukan nak sembang aku ni tomboy ke apa dulu, tapi sebab aku lebih selesa main benda macam tu tapi takde kudrat lahai nak main rollerblades masa tu. Seram. Nakal macam gitu gitu, tapi masih ada teddy bear dan anak patung bernama Baby (maaflah aku tak main Barbie. Bunyi macam syubhah je) Tapi aku silap. Hakikatnya jarak umur tu kurang mengizinkan aku nak ajak berlumba basikal dengan adik lelaki aku. Dan pulak, adik perempuan aku pun sama naik je dengan yang lelaki tu. Memanjat dinding aje kerjanya. Bukan spiderman, tapi entahlah. Taktahu nak describe macam mana. Hi hi. Lagi pulak, adik perempuan aku lagi kebal rupanya dari adik lelaki aku. Senang cerita yang lelaki tu cepat meleleh airmata than adik perempuan aku tu. Bahasa mudahnya cengeng lah (kalau taktahu, tanya mak apa tu cengeng). Makanya persepsi aku berubah. Ingatkan budak lelaki ni kental. Rupanya dalam hati ada taman. Hebat eksperimen aku. Observation checked!

Kalau nak cerita zaman sekarang macam mana, kisahnya lagi berbelit tapi senang cerita, adik adik  aku dahpun menginjak umur 14 tahun. Cepatnya masa berlalu dan tak sedar yang diorang dah besar. Dan aku pula banyak menghabiskan masa membesar jauh dari keluarga sejak usia 13 tahun lagi. Tak macam adik adik aku yang sekolah asramanya 40 minit je dari rumah. Yang paling childsick ialah mama aku lah siapa lah lagi. Abah pun of course lah, tapi orang lelaki kan. Biasalah. Huk huk. Every weekends confirm wajib kena visit budak berdua tu dekat asrama. Adehh. Alangkah indah kalau aku pun dapat merasa macam tu jugak. Every weekends jumpa mak ayah. Tapi terlambat. Aku dah lepas zaman tu dah. Tapi aku masih jauh jugak dengan family sekarang. Huhu.

Pasal kasih sayang pulak, aku rasa semenjak sekolah asrama dulu aku dah rasa aku boleh terima bahagian kasih sayang yang aku dapat. 1/3. 2/3 lagi untuk kembar. Diorang kecik lagi masa tu makanya aku rasa cukuplah sekadar cukup rasa. Hahaha. Yelah. Sekolah jauh gila kan agak agak dapat ke parents nak visit tiap minggu. Memang taklah jawabnya. Ingat pahang-jb tu macam pekan-kuantan ke? Tu yang aku cuba tanamkan dalam otak dulu. Siapa tak cemburu woi kawan kawan jb aku mak bapak datang every week kot ambik baju kotor, hantar baju bersih dah siap iron, hantar food sedap sedap. Eheh. Aku wajiblah tumpang makan bekal orang sekali (bila orang jemputlah. Takkan main mintak mintak pulak haih) Kira macam potluck lah bagi aku. Makan free. Aku yang untung. Feels like home kan. Masuk toilet, bukak shower dan air mata aku sebati dalam air shower tu. Sekian lah saat duka hidup berjauhan masa form 1. Teruk homesick aku dulu. Dah jadi prefect masa form 2 pun nangis nangis nak tukar sekolah. Kenapa nak tukat sekolah? Berbelit kisahnya. Confirm tergeliat otak kalau aku cerita. Eh aku nak cerita pasa adik aku lah.

Masa adik aku kecik dulu, aku selalu lah marah marah diorang sebab diorang ni asyik menempel je sebelah aku. Aku nak menulis, buat homework pun tak senang. Pemadam hilang lah, pen hilang lah. Sampai masa aku balik asrama, bila masuk kelas je aku nampak ada kesan magic pen dekat kulit buku latihan sekolah. Aku marah gila lah comot comot buku aku. Belum kira ada karangan pendek dekat muka belakang buku latihan matematik aku. Ciskek betul budak berdua ni. Jaga kau. Aku berlari pegi public phone masuk syiling call mama aku. Mama pass dekat adik aku dan aku apa lagi. Hmm. Junior dekat public phone sebelah pun cuak nak call mak dia kat sebelah. Ehem. Marah betul tu. Esoknya aku call mama tanya khabar, mama bagitau adik nangis teruk lepas aku marah diorang pasal contengan diorang tu. Terkejut lah aku. Sampai macam tu ke diorang tacing. Aiseh. Tapi aku kan muka toya je. Cool je lah. Nak rasa apa kan. Adik je pun.

Mama bagitau aku result final exam adik adik aku masa diorang darjah 3. Biasalah kembar. Ada yang diatas ada yang dibawah. So yang abang ni kalah dengan adik perempuan dia. Makanya aku torture lah adik lelaki aku. "Ni kenapa result tak macam adik. Teruk betul. Main je banyak. Tulaa malu sikit dekat adik tu. Awak tu abang" sedap je aku sound budak 9 tahun tu. Mungkin kerana tekanan kerja aku sebagai timbalan ketua pengawas masa tu kot. Tapi adik beb. Bila aku sedar aku dah menyakiti adik sendiri dengan kata kata tu, masha Allah. Aku terdiam sendiri. Dan ya. Mama bagitau aku esok harinya yang adik lelaki aku menangis teruk dalam bilik lepas aku marah dia semalamnya. Aihh aku pun common sense lah! Budak 9 tahun kot. Zaman seronok bermain dan bergurau dengan kawan kot. Silap aku. Yang paling sentap bila aku call mama dan mama bagitau adik demam lepas mimpi pasal aku. Terus aku melekat dekat dinding luar dining hall tu (tempat melekatnya public phone merah hijau TM) berteleku dan terduduk. Adik rindu aku? Teruknya aku sebagai kakak sebab terlalu hati kering dan hati batu dengan adik adik sendiri. Dan buat pertama kalinya aku menitiskan airmata sebab teringatkan adik adik. Syahdu. Baru aku sedar kenapa diorang suka kacau aku, suka menempel dengan aku, suka conteng buku aku, suka tanya banyak soalan pasal sekolah sampai soalan merepek, suka bagi teka teki yang cepumas (aku dah tahu jawapan semuanya), suka selerakkan barang aku. Sebab that way diorang boleh dapat attention aku. They want my affection. Sebab aku tak reti nak tunjuk dan aku memang taktahu apa apa pasal hidup ber adik beradik. Semua yang aku pikir ialah they should listen to elders and obey them. Dengar cakap dan buat apa yang disuruh. Aku marah diorang sebba tak dengar cakap, dan aku turut dimarahi sebab berkasar dengan adik adik sendiri. Aku tak reti! Aku tak faham!

Bila termenung sorang diri dekat surau masa tu, aku terfikir 'why do you have good grades yet you can't even declare that you have good relationship with your siblings?' 'tak guna belajar tinggi tinggi tapi attitude takde. Dengan adik sendiri pun tak reti nak jaga' Yes. To admit that aku achieved banyak benda yang aku nak sebab i set the goal for everything i need. Tapi aku lupa dalam aku berhemah dan berlembut dengan kawan kawan dan anak anak cikgu aku masa tu, aku ada adik adik yang perlukan perhatian dan kasih sayang aku. Macam mana dengan kawan boleh cakap elok elok, tapi dengan adik sendiri, kasarnya nada. Paling aku kesal. Sangat sangat. Masa form 5 aku mula buka hati untuk belajar terima kekurangan adik adik aku. Terima kewujudan mereka sebagai tanggungjawab aku, keluarga aku dan pelengkap hidup aku. Cukuplah ada mereka yang hiburkan aku dengan gurauan dan usikan sampai kejar sana kejar sini, pengubat sunyi. Banyak lagi aku kena belajar nak berhadapan dengan adik adik aku. Nak nak pulak diorang dah besar. Zaman puberty pulak tu. Kena lah jadi kawan. Bukannya layan macam budak kecik dulu dulu. Adeh, tapi aku mati kutu kalau diorang tanya aku 'along takde pakwe ke zaman sekolah dulu?' Eh korang ni. Along girls school, mana ada masa nak bercinta. Korang tu, belajar. Macam along. Dapat result elok, boleh belajar apa apa yang korang nak'

'Adik nak jadi ustazah'
'Angah nak jadi pilot'

"Jadilah apa pun yang korang nak. Yang penting jadi manusia yang Muslim seluruhnya. Jangan lupa mama abah cukuplah"
"Along?"

"Haaa jangan lupa along pulak. Along banyak jasa untuk korang"
"Jasa apanyaaaaaaaaaaa. Dahla kedekuttt"
"Sukati je. Takde hadiah tahun ni"
"Alaa. Haritu dah janji"

Jasa along nak membetulkan keadaan dengan korang lahhh. Adehhh. Tak nampak ke 😪

Selamat hari lahir yang ke-14 adik, angah. Semoga jadi anak anak yang soleh solehah, taat ibu bapa dan paling penting tak lupa Tuhannya. Daaan, jadilah adik yang soleh solehah dan taat pada kakak korang ini walaupun kakak korang ni teramatlah annoying, menyakitkan hati dan bossy. Mat ri ye yang ke-13. Hehe 🌸

Salam sayang,
Along yang sweet uhukk 😌

P/s: actually lama dah nak post tapi asyik hadap weak connection je huh and i am soo not like it

Popular posts from this blog

Random Dominos

friends

Reunite